LogoSIPOR
slider sipor

Raad van Toezicht

Welkom bij de Raad van Toezicht van onderwijsorganisatie SIPOR. De Raad van Toezicht (RvT) speelt een belangrijke rol in het waarborgen van de kwaliteit en integriteit van het onderwijs en de organisatie. Hieronder vindt u meer informatie over de rol, taken en samenstelling van de RvT.

Wat doet de Raad van Toezicht?

De RvT is een onafhankelijk orgaan dat toezicht houdt op het beleid en bestuur van SIPOR. Belangrijke verantwoordelijkheden zijn:

  • Toezicht op de maatschappelijke functie:
    Bewaken of SIPOR haar wettelijke en maatschappelijke doelen voor het primair onderwijs behaalt.
  • Beleidsvorming en bestuurlijk handelen:
    Toezien op en beoordelen van beleidsvorming en besluitvorming door het College van Bestuur (CvB).
  • Financiële controle:
    Bewaken van een gezonde bedrijfsvoering, inclusief naleving van financiële regelgeving en efficiënt gebruik van middelen.
  • Verankering binnen de regio:
    Stimuleren van samenwerking tussen SIPOR, ouders, en andere belanghebbenden in de regio.
  • Code Goed Bestuur:
    Waarborgen dat SIPOR voldoet aan de principes van goed bestuur binnen het primair onderwijs.

Taken van de Raad van Toezicht

Naast het algemene toezicht op de gang van zaken binnen SIPOR, heeft de Raad van Toezicht (RvT) een aantal specifieke taken:

  • Goedkeuring van strategische plannen:
    Toezien op en goedkeuren van strategische beleidsplannen en belangrijke besluiten.
  • Financiële controle:
    Beoordelen en goedkeuren van financiële verantwoording, verslaglegging en begrotingen.
  • Naleving van wet- en regelgeving:
    Waarborgen dat de organisatie voldoet aan wettelijke en ethische normen.
  • Werkgeverstaak:
    Zorgdragen voor een geschikte bestuurder, inclusief het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken, het vaststellen van het salarisbeleid binnen de kaders van de CAO en WNT, en het jaarlijks bepalen van het salaris.
  • Adviestaak:
    Bieden van zowel gevraagd als ongevraagd advies aan het schoolbestuur en fungeren als klankbord.
  • Regeltaak:
    Zorgen voor een goede organisatie van de eigen werkzaamheden, waaronder informatievoorziening, samenstelling en deskundigheidsbevordering van de RvT.

Hoe krijgt de Raad van Toezicht zijn informatie?

De Raad van Toezicht baseert zijn toezicht op verschillende bronnen van informatie, zoals:

  • Overleggen met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR):
    Twee keer per jaar vindt overleg plaats met de GMR, een waardevolle informatiebron over het reilen en zeilen van de organisatie.
  • Schoolbezoeken:
    Jaarlijks bezoeken leden van de RvT in tweetallen verschillende scholen om direct in gesprek te gaan over onderwijsontwikkelingen en onderwijskwaliteit. Deze bezoeken leveren inzichten op die helpen bij het toezicht op de organisatie.
  • Vereniging voor Toezichthouders in het Onderwijs en Kinderopvang (VTOI-NVTK):
    De Raad van Toezicht maakt gebruik van de kennis en expertise van de VTOI-NVTK, die richtlijnen, trainingen en best practices biedt voor effectief toezicht in het onderwijs.
  • PO-Raad en Inspectie van het Onderwijs:
    De Raad maakt gebruik van de rapportages van de Inspectie en de PO-Raad om de prestaties van de organisatie af te stemmen op landelijke standaarden en strategische keuzes te onderbouwen.
  • Kennisnet en Wikiwijs:
    De Raad van Toezicht gebruikt deze informatiebronnen om het onderwijs te monitoren en te ondersteunen bij het toepassen van digitale leermiddelen en onderwijsmethoden.

Wat doet de Raad van Toezicht niet?

Het is belangrijk om te verduidelijken wat niet tot de taken van de Raad van Toezicht behoort:

  • Dagelijks bestuur en operationeel management:
    De Raad is niet verantwoordelijk voor dagelijkse bestuurs- of managementtaken. Deze taken behoren tot het College van Bestuur (CvB) en de directie.
  • Uitvoering van beleid:
    De Raad stelt geen beleidsplannen op en voert deze ook niet uit.
  • Directe interventie in personeelszaken:
    De Raad is geen partij in de dagelijkse aansturing of beoordeling van personeel.
  • Directe communicatie met ouders en werknemers:
    De Raad bemoeit zich niet met de dagelijkse communicatie of klachtenafhandeling. Deze verantwoordelijkheid ligt bij het CvB of de schoolleiding

Samenstelling van de Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht bestaat uit een diverse groep professionals met uiteenlopende achtergronden, die samen toezien op de ontwikkeling en kwaliteit van SIPOR. Hieronder stellen de leden zich voor:

 

 

Kobie Grootendorst

Portefeuille: Remuneratiecommissie/HRM

Met een doctoraal in orthopedagogiek en ruim 30 jaar ervaring bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap brengt Kobie een schat aan kennis en ervaring mee. Zij heeft veel ervaring met interculturele pedagogiek, bestuursondersteuning en bedrijfsvoering. Als voorzitter zet zij haar expertise graag in voor SIPOR.

Fatih Özdere

Portefeuille: HRM/Remuneratiecommissie

Achtergrond: Zelfstandig ondernemer als adviseur voor gemeenteraden

Fatih combineert zijn ervaring als Human Resource Manager met een uitgebreide carrière in de lokale politiek. Als voormalig wethouder en huidig adviseur brengt hij waardevolle inzichten in bestuur en organisatieontwikkeling mee.

Jurmen Plet

Portefeuille: Juridische Zaken

Jurmen heeft een achtergrond als advocaat en fiscalist. Hij is een expert op het gebied van het contractenrecht en ondernemingsrecht. Op het gebied van governance is hij een ervaren sparringpartner.

Ilyas Kayhan

Portefeuille: Auditcommissie en Juridische Zaken

Ilyas is een ervaren jurist gespecialiseerd in belastingrecht en bestuursrecht. Naast juridische kennis en kunde heeft hij veel (bestuurlijke) ervaring opgedaan door het jarenlang medebesturen of adviseren van diverse stichtingen. Met zijn kritische houding, cijfermatig inzicht en algemeen juridische bagage zorgt hij voor enige tegenspraak en draagt zo bij aan (de ontwikkeling van) goed toezicht.

Martijn Deurloo

Portefeuille: Auditcommissie

Martijn is directeur bedrijfsvoering bij een grote jeugdzorgorganisatie en heeft ruime ervaring in financiële functies en bedrijfsvoering. Daarnaast is hij zijn hele loopbaan bezig met verandermanagement en ontwikkelen van mensen, teams en organisaties.

Qurratulain Mubarak

Portefeuille: Commissie Onderwijskwaliteit en ICT

Qurratulain is servicemanager bij JIO (Justitiële ICT-organisatie) en brengt uitgebreide ervaring mee in servicemanagement, digitale innovatie en onderwijs. Met een combinatie van kennis van technologie en menselijke ontwikkeling, draagt zij bij aan strategisch toezicht op de organisatie.

Najat Bay

Portefeuille: Commissie Onderwijskwaliteit en ICT

Najat heeft ervaring als projectmanager, onderzoeker en docent. Haar expertise in dialoogvoering, onderwijsbeleid en projectmanagement biedt SIPOR waardevolle inzichten in bestuur en onderwijsontwikkeling.

Laatste nieuws
Bekijk hier al het laatste nieuws van SIPOR
KLIK HIER
Contact gegevens
Voor al uw vragen kunt u ons mailen en/of bellen:
  • G.H. Betzweg 1 3068 AZ Rotterdam
  • 010 - 495 15 80
  • info@sipor.nl


Op een islamitische basisschool leren kinderen niet alleen rekenen en taal, maar ook waarden als respect, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Samen bouwen we aan sterke wortels voor een mooie toekomst.

Ouder leerling groep 8
maart 2025
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31