Wat te doen met een klacht
Op alle scholen wordt veel aandacht geschonken aan de kwaliteit van het onderwijs. Bestuur en medewerkers proberen hun werk zo zorgvuldig mogelijk te doen. Vergissingen en fouten zijn echter niet altijd uit te sluiten.
Volgens de klachtenregeling van SIPOR is de eerste stap om de klacht met de betreffende leerkracht te bespreken. Als u en de leerkracht er samen niet uitkomen, kunt u in gesprek met de leidinggevende. Meestal is dat de schooldirecteur. Bent u daarna nog niet tevreden? Dan kunt u de klacht voorleggen bij onze vertrouwenspersoon of in het uiterste geval bij de klachtencommissie.
Ga naar de contactpagina van de betreffende school om een klacht in te dienen. Klik hier voor ons scholenoverzicht.
Klik hier voor de website van Stichting Onderwijsgeschillen (voorheen Landelijke Klachtencommissie Onderwijs).
Klik hier voor de klachtenregeling van SIPOR.
Onafhankelijke vertrouwenspersonen van SIPOR
De onafhankelijke vertrouwenspersonen zijn aanspreekpunt voor klachten en meldingen voor kwesties rondom ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen op school. Dat is niet alleen van belang voor de veiligheid van leerlingen, maar ook voor die van de werknemers en ouders.
Als er iets vervelends gebeurt, zoals pesten, discriminatie, agressie of (seksuele) intimidatie, kun je met een van de vertrouwenspersonen praten. Deze zal luisteren, je steunen en samen met jou kijken hoe het probleem opgelost kan worden. Je kiest zelf welke stappen je wilt nemen, van niets doen tot een officiële klachtenprocedure starten en alles daartussenin. Daarbij blijft alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt geheim.
dhr. Joost van Dijck. Mail: joost@authentiek-coaching.nl Tel.: 06-25163309 |
mw. Eva Kok-van der Zanden Mail: eva@dehaagsekamer.nl Tel.: 06-41517391 |