LogoSIPOR
slider sipor

Identiteit en burgerschap

Bij ons zijn alle kinderen, ouders en medewerkers welkom. Onze scholen hebben een islamitische grondslag. Dit betekent onder meer dat we aandacht besteden aan islamitische vieringen en het vertellen van inspirerende Koranverhalen. We leren kinderen ook over andere godsdiensten, omdat we het belangrijk vinden dat leerlingen belangstelling hebben voor elkaars achtergrond.

Identiteit en ontplooiing van elk kind

SIPOR ziet identiteit als een dynamisch proces in een veranderende samenleving. Maar onze diepste kern, onze identiteit, is een gegeven. Onze identiteit wordt bepaald door het geloof in God en het gezag van de Koran en de daarvan afgeleide Soenna. Hieruit vloeit onze visie voort in onderwijs, opvoeding, vorming en het kind zelf, maar ook in het personeelsbeleid. Het is voor iedere wereldburger van groot belang om jezelf te mogen zijn. Bij SIPOR bieden we kinderen de veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. We leren kinderen dat ze mogen zijn wie zijn, en bieden handvatten om te ontdekken wie ze zijn.

Wij zien ieder kind als uniek schepsel met unieke gaven, talenten en eigenschappen. Het is onze taak te werken aan een optimale ontplooiing hiervan. Door middel van het godsdienstonderwijs houden we de leerlingen voor wat God van ons vraagt en dragen we islamitische waarden en normen over.

Gemeenschap en solidariteit

De identiteit is ook herkenbaar in het feit dat de SIPOR-scholen een gemeenschap willen zijn waar met en van elkaar geleerd wordt, als tegenwicht van individualisering. Wij zien onze scholen als oefenplek voor gemeenschap en solidariteit.

Werken vanuit onze islamitische traditie betekent voor ons ‘werken met hart en ziel’. Vanuit bezieling werken we aan een leven waarin je de moed en kracht in jezelf ontwikkelt, vanuit een positieve houding samenleeft en zorgt voor de wereld en elkaar. Dat is waar we ten diepste in geloven. Dat is wat wij toevoegen aan ons onderwijs.

Burgerschap is in ons onderwijs volop aanwezig. Voor leerlingen is de school een oefenplaats voor democratie en het omgaan met diversiteit. Leerlingen leren hoe ze actief kunnen meedoen in een democratische cultuur. Soms gebeurt dit heel letterlijk en participeren leerlingen in leerlingenpanels, leerlingenraad en medezeggenschapsraad. Leerlingen leren zo over besluitvormingsprocessen en de invloed die zij hierop kunnen uitoefenen, passend bij hun situatie en mogelijkheden. Burgerschap daagt leerlingen ook uit om verbanden te leggen tussen hun eigen leefwerelden en grotere maatschappelijke vraagstukken als globalisering, duurzaamheid en klimaatverandering, en de invloed van technologie en media. Leerlingen leren kritisch na te denken en te reflecteren op complexe, vaak ethisch geladen vraagstukken. Zij leren in gesprek te gaan met anderen en elkaars standpunten te bevragen. Zo ontwikkelen zij hun eigen opvattingen. Op deze manier willen wij de kinderen helpen zich te ontwikkelen tot kritische democratische burgers.

 

Laatste nieuws
Bekijk hier al het laatste nieuws van SIPOR
KLIK HIER
Contact gegevens
Voor al uw vragen kunt u ons mailen en/of bellen:
  • G.H. Betzweg 1 3068 AZ Rotterdam
  • 010 - 495 15 80
  • info@sipor.nl


Op een islamitische basisschool leren kinderen niet alleen rekenen en taal, maar ook waarden als respect, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Samen bouwen we aan sterke wortels voor een mooie toekomst.

Ouder leerling groep 8
maart 2025
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31